Dezbatere pe tema angajarii si antreprenoriatului in spatiul rural

DSC_0230

27.11.2015 | Fundaţia World Vision România, reprezentanţi ai autorităţilor publice, mediului ONG şi jurnalişti au dezbătut astazi la Clubul Tăranului Român rezultatele preliminare ale „Raportului asupra antreprenoriatului şi ocupării în mediul rural” realizat în contextul proiectului MADE IN RURAL cu scopul de a afla care este perspectiva oamenilor asupra oportunităţilor de a-şi găsi de lucru sau a […]

Fundaţia World Vision România, reprezentanţi ai autorităţilor publice, mediului ONG şi jurnalişti au dezbătut astazi la Clubul Tăranului Român rezultatele preliminare ale „Raportului asupra antreprenoriatului şi ocupării în mediul rural” realizat în contextul proiectului MADE IN RURAL cu scopul de a afla care este perspectiva oamenilor asupra oportunităţilor de a-şi găsi de lucru sau a începe o afacere.

Oameni din comunităţi rurale, cu vârsta curprinsă între 14 şi 64 ani, au răspuns la întrebările care urmăreau să identifice în ce măsură accesul la informaţii despre locuri de muncă sau finanţări şi politicile publice privind ocuparea şi antreprenoriatul în mediul rural vin în ajutorul lor.

La capitolul dedicat angajării, rezultatele studiului aduc o veste îmbucurătoare. Aproape 70% dintre cei care au participat la cercetare consideră că pentru a-şi găsi de lucru cel mai mult contează experienţa şi competenţele profesionale, în timp ce restul apreciază că locurile de muncă se pot obţine cu ajutorul „relaţiilor”. Răspunsurile date sugerează posibilitatea unei schimbari de mentalitate în ce priveşte încrederea în procese performante de recrutare, bazate pe competenţă, nu pe influenţă.

Doar 16% dintre respondenţi declară că şi-ar deschide o afacere în următorii doi ani, cei mai mulţi dintre ei preferând să facă acest lucru în comunitatea în care locuiesc. Unul dintre motivele pentru care antreprenoriatul nu pare să fie atractiv în satul românesc ar putea fi impresia majoritară că „este încă dificil sau foarte dificil să acceseze finanţări nerambursabile”.

Educaţia este motorul antreprenoriatului, consideră 70% dintre cei care au răspuns la cercetare, apreciind mai exact că „îmbunătăţirea nivelului de educaţie contribuie substanţial la dezvoltarea şi menţinerea unei afaceri”.

Abordarea integrată a angajării în spaţiul rural, oportunităţile de dezvoltare economică rurală şi utilizarea resurselor locale în antreprenoriat, îndeosebi prin revitalizarea meșteșugurilor tradiționale, au fost temele principale discutate în cadrul evenimentului. Cele trei direcţii de acţiune constituie abordarea strategică adoptată de World Vision România în lucrul cu comunităţile rurale, cât şi în proiectul MADE IN RURAL prin care a fost posibilă realizarea studiului.

Rezultatele finale ale „Raportului asupra antreprenoriatului şi ocupării în mediul rural” vor fi prezentate în cadrul conferinţei de final a proiectului MADE IN RURAL care va avea loc vineri, 4 decembrie 2015, ora 10:00, în clădirea Skytower, etajul 34. (Calea Floreasca nr. 246 C, sector 1, Bucureşti).